• 15 kroków do pokonania lęku

    Lęk jest głęboko zakorzeniony w człowieku. Jeśli coś określamy lękiem, musimy mieć świadomość, że lęk jest silniejszy od strachu. Lęk nas może osłabiać i wpływać na nasze funkcjonowanie lub zupełnie nas ograniczać kiedy następuje pogłębianie się problemu. Jak więc sobie radzić z lękiem? Jak sprawić, aby nie zawładnął całym naszym życiem. Lęk często określa bardzo duży stres, ale stres to adrenalina, którą można przekształci w pozytywną energię, która będzie napędzać nas do działania i dodawać pozytywnej energii.

    Jak pokonać lęk? 15 kroków

    1. Uświadomić sobie problem i zlokalizować jego źródło. Najważniejsze, aby przed samym sobą widzieć czego się człowiek boi? Jeśli już w tym pierwszym kroku uświadomimy sobie (na spokojnie) co nas przeraża i załóżmy albo sami zobaczymy jakich rozmiarów jest ten problem lub ktoś nam w rozmowie wskaże, że nie powinniśmy się tym przejmować – to sama świadomość, że problem istnieje jest już pierwszym krokiem w rozwiązaniu go i pozbyciu się lęku.
    2. Określić rozmiar problemu, zastanowić się czy faktycznie jest to tak duży problem, że nie jesteśmy w stanie z nim sobie poradzić? Czy przerasta nas, że na przykład nie możemy znaleźć miejsca parkingowego? czy boimy się kontaktu z innymi osobami bo czujemy, że nasze życie jest po prostu przez nas źle pokierowane i jesteśmy nieudacznikami? Jeśli ustalimy czy jest to dla nas duży czy mały problem, będziemy mogli zdecydować jak należy walczyć z lękiem. To drugi krok – świadomość rozmiarów problemu.
    3. Ustalić co najbardziej determinuje nasze odczuwanie lęku. Często lęk jest złożony z wielu składowych musimy wyodrębnić to co stanowi największy dla nas problem. Jest to źródło lęku, czyli trzeci krok.
    4. Kiedy wiemy co powoduje nasz lęk, jaki jest to problem. Łatwiej będzie nam go rozwiązać. Uświadomienie sobie, że problem należy rozwiązać, a nie w nim tkwić.
    5. Zastanowić się w jaki sposób, mogę pozbyć się lęku. Na przykład jeśli boję się jeździć samochodem, bo ogólnie nie wierze w swoje możliwości w żadnej z dziedzin. Należy popracować nad dwoma sprawami: pewnością siebie i oczywiście jazdą autem. Przy czym często lęk wynika z braku pewności siebie, z zakorzenionego problemu z poczuciem wartości.
    6. Otaczać się ludźmi z pozytywną energią, będą nas motywować do działania.
    7. Nie kontaktować się z osobami toksycznymi, które wzmagają w nas lęki.
    8. Wynagradzać swoje postępy w pokonywaniu lęku. Nawet jeśli są to małe sukcesy.
    9. Nie unikać sytuacji stresowych. Nie uciekać od nich. To nie rozwiązuje problemu.
    10. Unikać sytuacji, które mogą nas za bardzo osłabić. Dawkować sobie i rozkładać w czasie rozwiązywanie problemu.
    11. Czytać literaturę psychologiczną pisaną przez naukowców o tematyce lękowej.
    12. Być systematycznym w pokonywaniu lęku, przez aktywne działanie w celu rozwiązania problemu.
    13. Zmienić filozofię myślenia na pozytywną, wierzyć, że nie jest się samym ze swoim problemami. Mamy rodzinę, przyjaciół.
    14. Pracować i czerpać z tego przyjemność. Im więcej    podejmujemy działań tym lepiej, jesteśmy bardziej zadowoleni z siebie, że radzimy sobie na przykład właśnie w pracy, że jesteśmy samodzielni.
    15. Ocenić realnie poziom naszego lęku, czy są postępy czy też nie? Jeśli brak jest rozwiązania problemu lub postępów, udać się do specjalisty – psychologa bądź psychoterapeuty.

    ZOSTAW KOMENTARZ

    szesnaście − 11 =